MENU
PDF Opties

Lokale heffingen

Algemeen

Op basis van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten bevat de paragraaf lokale heffingen ten minste:

  1. de geraamde inkomsten
  2. het beleid ten aanzien van de lokale heffingen
  3. een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen
  4. een aanduiding van de lokale lastendruk
  5. een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid

De baten met betrekking tot de lokale heffingen bedragen in € 1.000:

Soort

2018

Onroerendezaakbelasting gebruikers

1.973

Onroerendezaakbelasting eigenaren

10.640

Roerende woon- en bedrijfsruimtebelastingen

12

Afvalstoffenheffing

10.728

Reinigingsrecht

60

Rioolheffing

7.010

Parkeerbelastingen

2.254

Reclamebelasting

150

Precariobelasting

235

Hondenbelasting

385

Leges

2.445

Lijkbezorgingsrechten

300

Marktgelden

189

Toeristenbelasting

50

Het beleid ten aanzien van de lokale heffingen

Het beleid voor de uitvoering van de heffing en inning van de lokale heffingen is gericht op het waarborgen van een zo'n hoog mogelijke kwaliteit en continuïteit, tegen zo laag mogelijke kosten (efficiency). Daarbij wordt er op de lastendrukverdeling gelet en wordt zo veel als mogelijk het profijtbeginsel toegepast. Dit ter verbetering van het draagvlak en het imago van de lokale heffingen. Als uitgangspunt geldt dat de lokale belastingen jaarlijks worden verhoogd voor inflatie. Voor de onroerendezaakbelastingen wordt het consumentenprijsindexcijfer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) van januari van het voorafgaande jaar als basis gebruikt. Het CBS heeft het inflatiepercentage van januari 2017 vastgesteld op 1,6%. Als onderdeel van de keuzes bij de vaststelling van de begroting 2018 wordt voorgesteld om de indexering in 2018 op 1,6% te zetten. Voor de overige rechten en belastingen wordt uitgegaan van kostendekkende tarieven en wordt voorgesteld deze met 3,44% te verhogen als gevolg van een stijging van de lasten. Dit is inclusief de effecten van de voorgestelde cao en de verwachte stijging van de pensioenpremies.

Kostentoerekening en kostendekkendheid

Voor de lokale heffingen geldt als wettelijke norm, dat deze niet boven het niveau van kostendekkendheid uit mogen komen.

Tabel kostendekkendheid 2018

bedragen x € 1.000

Afvalstoffen

heffing

Riool

heffing

Wabo

leges

Kosten taakveld(en), inclusief (omslag)rente

8.020

4.886

1.078

Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen

60

0

0

Netto kosten taakveld

7.960

4.886

1.078

Toe te rekenen kosten straatreiniging en regionale brandweer

718

718

129

Overhead inclusief (omslag)rente

1.254

745

325

Btw

1.089

661

0

Totale lasten

11.021

7.010

1.532

Opbrengst heffingen

10.728

7.010

1.532

Onttrekking aan voorziening

293

0

0

Totale baten

11.021

7.010

1.532

Dekkingspercentage

100%

100%

100%

Een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen

Onroerendezaakbelastingen (OZB)
De OZB bestaat uit een eigenarenbelasting voor woningen en een eigenaren- en een gebruikersbelasting voor niet-woningen. De tarieven voor de eigenarenbelastingen woningen en niet-woningen zijn aan elkaar gelijk.

Roerende woon- en bedrijfsruimtebelastingen (RZB)
Deze belasting wordt ook wel de roerendezaakbelasting genoemd, vanwege de aanvulling op en de gelijkenis met de OZB. Deze belasting wordt geheven op alle roerende zaken zoals woonschepen, woonwagens en kiosken. De heffingspercentages zijn gelijk aan die van de OZB.

Afvalstoffenheffing
De gemeente is verplicht tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen. Voor de dekking van de kosten wordt afvalstoffenheffing geheven. Het tarief van de afvalstoffenheffing wordt gebaseerd op de kosten van onder andere inzet van personeel en materieel, verwerkingstarieven van afvalstromen en toerekening van overhead, gedeeld door het aantal huishoudens. De genomen maatregelen uit de notitie “Verbetering afvalscheiding laagbouw Purmerend” hebben effect op de ingezamelde hoeveelheden afval.

Reinigingsrecht
Reinigingsrecht wordt nog uitsluitend geheven van bedrijven voor het ondergronds inzamelen van bedrijfsafval. Het tarief van het reinigingsrecht wordt gebaseerd op de kosten van onder andere inzet van personeel en materieel, verwerkingstarieven van afvalstromen en toerekening van overhead.

Rioolheffing
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het beheer van het afval- en regenwater en het verwerken van overtollig grondwater. De heffing mag maximaal kostendekkend zijn en alleen worden gebruikt voor de dekking van de kosten die in de wet genoemd zijn. Voor de beoordeling van de kostendekkendheid stellen wij periodiek het Gemeentelijk RioleringsPlan op.

In Purmerend is de heffingsgrondslag voor eigenaren een vast bedrag per aangesloten eigendom. De heffingsgrondslag voor gebruikers is gekoppeld aan het waterverbruik in kubieke meters (m3). Hierbij is gekozen voor een tarief per hele eenheid tot 300 m3. De raad heeft besloten dit niet verder te differentiëren, gezien de flink stijgende perceptiekosten versus het relatief kleine voordeel voor de inwoners.

Parkeerbelastingen
Parkeerbelastingen zijn te onderscheiden in een belasting voor feitelijk parkeren en een belasting voor parkeervergunningen. Beide dienen ter regulering van het parkeren, zoals vastgesteld in het parkeerbeleid. De handhaving door middel van de naheffingsaanslag is de zogenaamde fiscalisering van parkeerboetes. Dit geldt alleen voor het parkeren bij automaten waarbij geen- of onvoldoende parkeergeld betaald is. Jaarlijks wordt het maximumtarief van de naheffingsaanslag vastgesteld door het Rijk.

Precariobelasting
Precariobelasting wordt geheven van degene die een voorwerp of voorwerpen op voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond heeft, dan wel degene voor wie dat voorwerp/die voorwerpen op voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond aanwezig is. De gemeente voert jaarlijks een inventarisatie uit aan de hand waarvan de precariobelasting wordt opgelegd.

Hondenbelasting
Hondenbelasting is in zijn oorsprong een regulerende belasting ter beperking van het aantal honden. Omdat er sprake is van een belasting geldt hier niet dat er wettelijk sprake is van een maximumtarief en de spelregels van kostendekkendheid.
De Hoge Raad heeft op 23 oktober 2013 aangegeven dat het onderscheid in artikel 226 van de Gemeentewet tussen houders van honden en andere personen niet leidt tot discriminatie. Bovendien is de Hoge Raad van mening dat de heffing van hondenbelasting niet vereist dat een relatie wordt gelegd met bepaalde kosten die de gemeente moet maken in verband met het houden van honden binnen haar grenzen.

Reclamebelasting
De opbrengst van reclamebelasting wordt na aftrek van de perceptiekosten onder voorwaarden beschikbaar gesteld aan de Stichting Binnenstad Ondernemersfonds Purmerend. Reclamebelasting wordt geheven in een vastgesteld gebied voor openbare aankondigingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg.

Leges
Voor reisdocumenten, rijbewijs en akten burgerlijke stand bepaalt het Rijk het maximaal te heffen bedrag. De overige leges worden verhoogd met het consumentenprijsindexcijfer van het CBS. Afwijken van dit percentage is mogelijk, wanneer de kostenontwikkeling voor de afzonderlijke activiteiten dit noodzakelijk maken.

Lijkbezorgingsrechten
Lijkbezorgingsrechten worden onder meer geheven voor het gebruik van de aula, het begraven van stoffelijke overschotten en het bijzetten van asbussen in de urnenmuur. Purmerend streeft hierbij naar kostendekkende tarieven, waarin rekening is gehouden met de kosten van het onderhoud van de gemeentelijke begraafplaats.

Marktgelden
Marktgelden worden geheven op zowel reguliere weekmarkten als incidentele marktdagen en bestaan uit tarieven voor het plaatsen van marktkramen en het parkeren bij markten.

Toeristenbelasting
Met ingang van 2017 wordt er toeristenbelasting in Purmerend geheven. Belastingplichtigen voor deze heffing zijn het Burggolf Hotel en de B & B 's. Belastingplichtigen zijn geïnformeerd over deze heffing en over de wijze waarop zij een nachtverblijfregister moeten bijhouden. De opbrengst toeristenbelasting is geraamd op € 50.000. De heffing van de toeristenbelasting vindt achteraf plaats omdat dan pas het aantal overnachtingen bekend zijn. Januari 2018 worden de aangiftenformulieren 2017 verstuurd en zal blijken of de geraamde opbrengst van € 50.000 gerealiseerd is.

Een aanduiding van de lokale belastingdruk

Om een indicatie te geven van de lokale belastingdruk houden we rekening met de volgende belastingsoorten: OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing. Voor OZB kan bij woonschepen worden gelezen: belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten. De OZB en de afvalstoffenheffing zijn op alle huishoudens van toepassing, de rioolheffing alleen voor percelen die op de riolering zijn aangesloten. We geven de lokale belastingdruk aan voor:

  • eenpersoonshuishoudens in een eigen woning
  • eenpersoonshuishoudens in een huurwoning
  • meerpersoonshuishoudens in een eigen woning
  • meerpersoonshuishoudens in een huurwoning

Voor de berekening van de OZB is uitgegaan van de gemiddelde woningwaarde in Purmerend volgens de Atlas van de lokale lasten. Deze bedraagt in 2017 € 190.000.

 Bedragen in euro's

Eenpersoonshuishoudens

Meerpersoonshuishoudens

Jaar

Eigen woning

Huurwoning

Eigen woning

Huurwoning

2018

719

377

719

377

2017

716

379

716

379

Wijziging

- 29

- 25

- 29

- 25

Rangordeoverzicht woonlastenmonitor 2017

Gemeente

Rangorde

Bedrag

2017

Rangorde

2016

Nederland gemiddeld

 

€ 723

 

Alkmaar

8

€ 572

7

Hoorn

127

€ 702

122

Heerhugowaard

65

€ 654

62

Den Helder

135

€ 711

128

Edam-Volendam

121

€ 698

93

Wormerland

299

€ 805

255

Purmerend

144

€719

206

Beemster

335

€ 840

272

Waterland

257

€ 778

256

Zaanstad

316

€ 825

316

Landsmeer

355

€ 858

357

Bron: Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO).
Op nummer 1 staat de gemeente met de laagste lasten. Uit bovenstaande tabel blijkt de plaats van Purmerend in het landelijk overzicht en ten opzichte van de ISW-gemeenten en de gemeenten in Noord-Holland Noord van vergelijkbare omvang.

Een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid

Voor belastingplichtigen met lage inkomens bestaat de mogelijkheid van gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van de belasting. Kwijtschelding is alleen mogelijk voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Kwijtschelding is mogelijk wanneer aan de voorwaarden van de Invorderingswet 1990 is voldaan, met dien verstande dat wij uitgaan van 100% van de relevante bijstandsnorm. Richtlijnen voor het verlenen van kwijtschelding staan in het Besluit gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid van 12 februari 2013.