Geachte leden van de gemeenteraad,
Hierbij ontvangt u de concept-programmabegroting 2018 - 2021. Het is de laatste meerjarenbegroting die u in de huidige raads- en collegeperiode van ons college ontvangt. Het doet ons genoegen een structureel en materieel sluitende meerjarenbegroting te kunnen presenteren. Nieuw is dat we dit jaar een Begroting in één oogopslag hebben toegevoegd. Naast een handzaam overzicht van de totale inkomsten en uitgaven op hoofdlijnen van de gemeente Purmerend, biedt het ook inzicht in de gemiddelde gemeentelijke lasten voor een huishouden. Vanwege de beknoptheid en overzichtelijkheid verwachten wij veel inwoners hiermee inzicht op hoofdlijnen te geven over de begroting.
De juiste dingen voor de stad en haar inwoners doen, dat is wat ons drijft. Soms vraagt het doen van de juiste dingen niet zozeer om geld, maar om een andere manier van werken. Daar zijn we al een aantal jaren onder de noemer 'van buiten naar binnen werken' mee bezig. Het is goed om te constateren dat die manier van werken zijn vruchten begint af te werpen. Veel vraagstukken, activiteiten en ontwikkelingen staan niet op zichzelf, maar hebben raakvlakken tussen de verschillende domeinen. We pakken die zaken integraal aan, waarmee maatschappelijke en ruimtelijke aspecten met elkaar worden verbonden. De rol van de gemeente verandert omdat inwoners vaak zelf het beste in staat zijn om te bepalen hoe hun leefomgeving op een prettige manier vorm krijgt. De organisatie leert om veel meer samen met inwoners op te trekken.
We durven te stellen dat de gemeente Purmerend financieel gezond is. Maar voorzichtigheid blijft geboden. Al is het alleen maar omdat we niet weten met welke maatregelen een nieuw kabinet de gemeente Purmerend zal confronteren. Wij kijken met een goed gevoel achterom. Er is heel veel gerealiseerd in de huidige collegeperiode. We hadden een ambitieus coalitieakkoord en we constateren dat we de ambities uit dat akkoord hebben weten te realiseren, ondanks soms moeilijke financiële tijden.
Wij herhalen een aantal punten die we ook al in de Kaderbrief 2018 – 2021 noemden:
De decentralisaties in het sociaal domein, de aanpak van eenzaamheid, het openbaar vervoer voor ouderen, de woondebatten, de verbetering van de afvalscheiding en de realisatie van woningen in de Kop West en Klein Where. De economische situatie verbetert verder en daar profiteert Purmerend ook van. We zien dat er meer dan voldoende belangstelling is om in Purmerend te bouwen en te ondernemen. Eindelijk komt de bouwstroom van woningen op gang zodat we ook daadwerkelijk iets kunnen doen aan wachtlijsten op de (sociale) woningmarkt. Ook de uitgifte van kavels op Baanstee Noord loopt voorspoedig. Dat dit gunstige effecten op de arbeidsmarkt heeft spreekt voor zich.
Daarnaast zijn enkele nieuwe ontwikkelingen in de steigers gezet waar een nieuwe raad en een volgend college mee verder kan opbouwen. Zo is de agenda Purmerend 2040 en de geactualiseerde woonvisie vastgesteld en start op 1 januari 2018 het nieuwe Participatiebedrijf.
Als we naar de ontwikkeling van de financiële positie kijken, laat deze meerjarig een gunstig beeld zien. Voor structureel nieuw beleid is in 2019 een beperkt bedrag beschikbaar van iets minder dan € 100.000. De ruimte voor structureel nieuw beleid loopt in de jaren hierna op tot ruim € 2 miljoen in 2020 en 2021. Voorzichtigheid blijft echter geboden. Vanaf 2021 dient namelijk rekening te worden gehouden met de zogenaamde opschalingskorting in het gemeentefonds welke een oplopend nadelig financieel effect heeft van ongeveer € 2,1 miljoen in 2025.
In opvolging van de door uw raad in juni vastgestelde kaderbrief heeft het college voorstellen in de begroting opgenomen ten aanzien van de kleedaccommodatie van de Mixed Hockey Club (MHC) Purmerend en een datalab.
Bij de Kaderbrief hebben wij u het belang van de ontwikkeling van een datalab geschetst. Wij zijn ervan overtuigd dat een datalab niet alleen voor de gemeentelijke organisatie, maar meer nog voor inwoners, bedrijven en maatschappelijke instellingen grote voordelen, waaronder economische kansen, biedt. Ons voorstel is een pilot te starten waarvan de kosten in 2018 incidenteel € 200.000 bedragen.
Daarnaast hebben wij de financiële effecten van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs in de begroting opgenomen. Diverse kosten behorend bij het IHP Onderwijs zoals kapitaalslasten, aanleg glasvezel, sloopkosten en asbestsanering zijn als nieuw beleid in de begroting opgenomen, waarbij in 2018 een bedrag van € 108.000 noodzakelijk is. In de raadsvergadering van 28 september vindt hierover besluitvorming plaats.
Hoe ontwikkelt de algemene reserve zich? Deze loopt geleidelijk op, met ongeveer tien miljoen euro meer over de gehele nieuwe collegeperiode. De positie is daarmee gunstiger dan zoals wij die bij de Kaderbrief 2018 presenteerden. De algemene reserve kan oplopen tot ongeveer vijfentwintig miljoen euro. Voor een nieuwe gemeenteraad zal de inzet van deze gelden een interessant discussieonderwerp vormen.
Burgemeester en wethouders van Purmerend,
de secretaris, | de burgemeester, |
De raad van de gemeente Purmerend,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 12-09-2017 kenmerk 1394262
met inachtneming van de aangenomen wijzigingsvoorstellen;
gelet op de artikelen 189, 190 en 191 van de Gemeentewet,
1. De programmabegroting 2018-2021 vast te stellen, inclusief de keuzes voor:
a. een uitbreiding van de kleedaccommodatie van Mixed Hockey Club (MHC), met een investering van € 123.000 en structurele lasten van € 6.000 per jaar vanaf 2018;
b. het programma van maatregelen voor het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP);
2. De vervangingsinvesteringen vast te stellen zoals die zijn opgenomen in bijlage III;
3. Tot het aantrekken in 2018 van maximaal € 51 miljoen voor de herfinanciering van leningen en de financiering van investeringen;
4. De fractievergoedingen 2018 vast te stellen op € 1.000 per fractie en € 400 per raadslid.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 9 november 2017,
de griffier | de voorzitter |