Wat gaan we daarvoor doen
- In de corridorstudie Amsterdam-Hoorn (A7-A8) worden mogelijke oplossingsrichtingen voor de bereikbaarheidsproblemen na 2020 verkend. Eén van de oplossingsrichtingen is het verbreden van de A7 ter hoogte van Purmerend (naar 2x3 rijstroken). Dit kan op het bestaande tracé of middels een nieuw tracé (rechttrekken van de A7). Purmerend is in de gelegenheid gesteld om het rechttrekken van de A7 te onderzoeken op financiele haalbaarheid en bestuurlijk draagvlak. Voordeel van het rechttrekken van de A7 is dat er ruimte vrijkomt die benut kan worden voor onze woningbouwopgaaf. Eind 2017 of begin 2018 wordt besloten of het verbreden en/of rechttrekken verder meegenomen wordt in de corridorstudie.
- Medio 2018 wordt de Noord/Zuidlijn in gebruik genomen. Een groot deel van de bussen rijdt dan niet meer naar Amsterdam CS maar naar Amsterdam Noord. Dit betekent voor een aantal van de reizigers een extra overstap. Wij zijn goed aangehaakt bij de voorbereiding, implementatie en monitoring ten behoeve van het behartigen van de belangen van de reiziger uit Purmerend.
- Voor de aanpak van de fietspaden is in 2017 en 2018 € 1 miljoen gereserveerd. In 2017 is besloten dit in te zetten voor de verbetering van de fietspaden langs de Purmersteenweg en de Waterlandlaan. De voorbereiding is gereed in 2017, de uitvoering vindt plaats in 2018.
- In 2018 worden verschillende verkeersmaatregelen verder onderzocht en/of uitgewerkt, waaronder een langzaamverkeersbrug op de Hoornselaan, een nieuwe inrichting van de Van IJssendijkstraat nabij de sportvoorzieningen en maatregelen bij de ruimtelijke ontwikkelingen Karekietpark en Stekeldijk.
Bestuurlijke producten 2018
Er zijn geen bestuurlijke producten voorzien voor dit programma in 2018.