MENU
PDF Opties

Wat gaan we daarvoor doen

Beleidsveld kunst en cultuur

  • Samen met de instellingen en amateurkunstverenigingen werken we aan een divers en kwalitatief hoogwaardig cultureel aanbod.
  • We zetten in op versterkte samenwerking tussen culturele instellingen. De culturele instellingen organiseren gezamenlijk de Uitdagen om de Purmerenders kennis te laten maken met het aanbod voor het nieuwe seizoen.
  • Er wordt verder ingezet in op het op de kaart zetten van cultureel Purmerend door de verbinding met andere beleidsterreinen te zoeken, zoals economie en toerisme.
  • De samenwerking wordt opgezocht met de aanpak van kwetsbare mensen, omdat kunst de harten van mensen kan raken en zo kan leiden tot participatie, welbevinden, ander gedrag en oplossingen.
  • We werken toe naar een nieuw poppodium in Purmerend dat tegemoet komt aan de vraag van de inwoners van Purmerend. Daarbij wordt de samenwerking nadrukkelijk gezocht met culturele partners en betrokken Purmerenders.

Beleidsveld sport en recreatie

  • Sport is létterlijk in beweging. We gaan ons de komende tijd bezig houden met ontwikkelingen op gebied van sport en bewegen en kijken daarbij ook naar hoe sport en bewegen (nog meer) van betekenis kan zijn bij maatschappelijke vraagstukken. Hoe verhoudt onze inzet op gebied van sport zich tot ontwikkelingen in de maatschappij? Passen onze activiteiten nog bij wat de Purmerendse samenleving vraagt? Op dit soort vragen proberen we antwoorden te krijgen om vervolgens te komen tot passend aanbod.
  • Uitvoering van de (ver)bouwprojecten zoals opgenomen in de lijst van lopende investeringen en vervangingsinvesteringen.

Beleidsveld wijkmanagement

  • Samenwerking intensiveren binnen de zeven wijken, het team is weer volledig op kracht. Leidend hierin is de wijk, buurt en straat, haar inwoners/gebruikers en de ontwikkelingen op het sociale en fysieke vlak.
  • De wijkmanager is zichtbaar in de wijk, buurt en straat. Veel bewoners, organisaties en ondernemers kennen hun wijkmanager en spreken hem of haar gemakkelijk aan. De wijkmanager is altijd op zoek naar nieuwe contacten en onderhoudt deze.
  • De interne samenwerking wordt versterkt ten bate van de wijken ("werken in de wijken").

Beleidsveld jeugd

  • Sinds enkele jaren investeren we extra in het herkennen van opgroeiproblemen bij de allerkleinsten (0-4 jaar) om ze zo onbelemmerd mogelijk te laten ontwikkelen. Het gaat over gezondheid en opvoeding, maar ook over verwaarlozing en mishandeling. Door de professionals uit het onderwijs en de jeugdhulp met elkaar in verbinding te brengen, ontstaat er een samenwerking die de ontwikkeling van het kind ten goede komt. Deze ingezette lijn willen we uitbreiden en intensiveren waar nodig en mogelijk.
  • De jeugdgezondheidszorg (JGZ) zal nog meer afgestemd moeten worden op waar de behoefte van ouders en kinderen liggen. Samen met de gemeenten uit de regio Zaanstreek- Waterland onderzoeken we op welke wijze de JGZ kan worden aangepast zodat meer maatwerk mogelijk is.
  • Een complexe echtscheiding kan een belemmering vormen in de ontwikkeling van een kind. Om enerzijds de situatie waarin vele kinderen knel zitten tussen hun ouders te verbeteren en anderzijds ouders preventief te ondersteunen (zodat de kans op complexe scheiding zoveel mogelijk beperkt wordt), zetten wij ook in 2018 mediators in. In de proefperiode zijn we gestart in Purmer Noord, gezien de behoefte zetten wij dit in 2018 door naar heel Purmerend. In 2018 zal worden geëvalueerd of de mediation na 2018 gecontinueerd zal worden.
  • De Toegang tot Jeugdhulp (loket jeugd) is versterkt en uitgebreid met de toegang tot Jeugd & Opvoedhulp. Hierdoor is er één plek gecreëerd waar je voor alle vragen omtrent jeugd kunt aankloppen en eventueel kan doorverwijzen naar specialistische jeugdhulp. In 2017 zijn we gestart met het werken in jeugdteams om het voorveld te versterken en de samenwerking in jeugd casuïstiek te verbeteren. Er is extra inzet van onder meer expertise van Jeugd GGZ aan de jeugdteams toegevoegd. Deze ontwikkeling en versterking in samenwerking wordt doorgezet.
  • Er is gestart met praktijkondersteuners jeugdgeestelijke gezondheidszorg (POH JGGZ) ter ondersteuning van de huisartsen bij psychische hulpvragen van kinderen. Doel is om in een zo vroeg mogelijk stadium hulp te bieden aan kinderen met psychische problemen en waar mogelijk de doorstroom naar specialistische jeugdhulp te voorkomen. Een deel van de praktijkondersteuners neemt ook deel aan de jeugdteams. In 2018 wordt gekeken op welke wijze we verder gaan met de inzet van de praktijkondersteuners.
  • De gemeente Purmerend bereidt zich samen met de gemeenten in Zaanstreek-Waterland voor op de aanpak van ernstig, acuut en langdurig huiselijk geweld, seksueel geweld en kindermishandeling. We ontwikkelen een multidisciplinaire aanpak (MDA++) met hulpverlening, zorg, politie en justitie en de wijk- en jeugdteams. We richten ons op langdurig herstel en veiligheid van en mét betrokkenen. Extra aandacht hebben we voor de hulp voor kinderen en hoe de hulp zo dichtbij mogelijk wordt georganiseerd.
  • Vanaf 2018 wordt de werkwijze in de specialistische jeugdhulp in de regio’s Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland verder vernieuwd. Dit vraagt om een andere manier van werken van onder andere het loket jeugd en de jeugdteams. Niet vanuit het aanbod, maar vanuit de ondersteuningsbehoefte van het gezin wordt er gekeken. Met als doel dat de jeugdige én het gezin de ondersteuning krijgen die nodig is. Een kind dat jeugdhulp nodig heeft, bepaalt samen met de ouders, welk resultaat behaald moet worden en welke hulp het kind en het gezin nodig heeft, waarbij de eigen regie van de ouders centraal staat. Eén aanbieder (hoofdaannemer) wordt verantwoordelijk voor de geboden specialistische jeugdhulp en het behaalde resultaat. Er wordt gekeken naar de situatie van het hele gezin, op alle leefdomeinen en op langere termijn.
  • In 2018 wordt de inkoop van jeugdbescherming en jeugdreclassering voorbereid. Belangrijke aandachtspunten zijn het aansluiten op wat er echt nodig is in complexe gezinssituaties en hoe de lokale (zorg) structuur daarin ondersteunend kan zijn. Om te komen tot een zorgvuldig proces van inkoop is het contract met de huidige partners- Jeugdbescherming Regio Amsterdam en William Schrikkergroep- verlengd tot 2019.

Beleidsveld onderwijs

  • Er wordt in het voorschoolse veld meer gestimuleerd richting innovatie en harmonisatie.
  • Een sluitende aanpak begint bij het centraal stellen van de leerling en zijn ouders. Zij worden vanaf het begin betrokken bij het realiseren van een passend aanbod. De partijen in de regio werken nauw samen en delen hun kennis waarbij de uitvoering van de aanpak is afgestemd op de lokale situatie in de gemeente. De afspraken die worden gemaakt op bestuurlijk niveau moeten worden doorvertaald naar uitvoerend niveau. Er moet draagvlak zijn op alle niveaus, zowel bij gemeenten, scholen, externe partijen in de jeugdzorg en participatie en andere relevante ketenpartners. De betrokkenen werken samen om te realiseren dat in 2020 geen enkel kind langer dan drie maanden thuiszit.
  • De inzet van schoolmaatschappelijk werk (smw) wordt voortgezet. De inzet wordt meer flexibel om maatwerk mogelijk te maken. Niet de organisatie is leidend maar het kind dat hulp nodig heeft. Zo wordt het mogelijk om extra smw in te zetten op scholen of wijken waar meer behoefte is aan ondersteuning. Samen met scholen en instellingen werken we verder aan de verbinding tussen onderwijs en zorg.
  • Onderwijsbesturen en de gemeenten in de regio Waterland blijven samenwerken voor de Schakelklas (PO) en de Internationale Schakelklas (VO). Goed onderwijs aan jonge asielzoekers en andere nieuwkomers is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
  • Er wordt afgestemd met de partijen in de arbeidsmarktregio en de scholen (VO en MBO) wanneer wie voor welke kwetsbare jongeren verantwoordelijk is en we zien toe op het verzorgen van de juiste ondersteuning.
  • De samenwerking wordt opgezocht met kunst en cultuur, sport en recreatie en zorg

Beleidsveld maatschappelijke ondersteuning

  • Op grond van de Wet Maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 zijn gemeenten verplicht om een toezichthouder Wmo aan te wijzen. De toezichthouder Wmo wordt in 2018 geevalueerd en er wordt gekeken of voor 2019 en volgende nog meer fte aan toezichthouders nodig zal zijn.
  • Landelijk speerpunt is suïcidepreventie, voor een deel wordt dit tijdelijk (financieel) ondersteund via 113online. Het Algemeen Bestuur van de GGD heeft het principe uitgesproken mee te willen gaan doen met de landelijke actie. Voor 2017 wordt het andere deel benodigde deel door de zorgverzekeraar betaald. Voor 2018 is dat aandeel nog niet helder. Aan de GGD is gevraagd te bezien welk deel uit de bestaande GGD-budgetten betaald kan worden dan wel uit de GGD-begroting.
  • Het voorkomen en aanpakken van eenzaamheid krijgt, als vervolg op de pilot in de wijk Wheermolen, een stedelijk vervolg waarbij er ruimte is voor kleine initiatieven en aandacht is voor bewustwording.
  • De lokale samenwerking rond ouderenmishandeling wordt verder uitgerold.
  • Het aantal mensen in Purmerend met dementie neemt de komende jaren toe. Er wordt toegewerkt naar een dementievriendelijke gemeenschap en er wordt gekeken op welke manier de gemeente daarin een ambassadeur kan zijn.
  • De doorontwikkeling van beschermd wonen en opvang tot een Wmo maatwerkvoorziening wordt regionaal vorm gegeven samen met de andere Waterlandse gemeenten. Deze doorontwikkeling is een integraal onderdeel van de brede aanpak ‘verwarde personen’. De regionale samenwerking vloeit voort uit het gegeven, dat de centrumgemeente taken met ingang van 1 januari 2020 worden beëindigd. Om de zorg voor deze mensen vorm te geven en te kunnen waarborgen wordt gekozen voor deze regionale aanpak.
  • Ten behoeve van de huisvesting van (dreigend) dakloze chronisch verslaafden wordt vorm gegeven aan een op deze groep gerichte woonvorm, omdat het reguliere aanbod beschermd wonen en opvang niet in deze behoefte kan voorzien.

Beleidsveld werk en inkomen

  • Op 1 januari 2018 start het Participatiebedrijf dat wij samen met gemeente Zaanstad hebben opgericht. De Gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningsschap Zaanstreek-Waterland (BaanStede) is dan officieel opgeheven. Participatiebedrijf is een uitvoeringsorganisatie die mensen met overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt op weg helpt richting regulier werk en daarnaast werkplekken biedt in het kader van beschut werk (oud en nieuw).
  • De wettelijke verplichting tot het bieden van ‘beschut werk’ (nieuw) in het kader van de Participatiewet is 1 januari 2017 van start gegaan en wordt in 2018 – mede op basis van regionale afstemming – ingevuld. Elke gemeente heeft een jaarlijkse taakstelling tot het realiseren van beschutte werkplekken (met bijbehorend loongebouw). Voor 2018 komt dit neer op 30 werkplekken, mits het UWV deze indicaties daadwerkelijk heeft afgegeven. De visie beschut werk (nieuw) -die is vastgesteld in 2015- is als gevolg van deze wetswijziging overbodig geworden. Deze wetswijziging brengt kosten met zich mee die gefinancierd worden uit het participatiebudget. Dit betekent dat er minder te besteden is voor de brede doelgroep uit de Participatiewet. In 2018 monitoren we deze financiële gevolgen.
  • In 2017 is een begin gemaakt met de intensivering van de regionale werkgeversdienstverlening waarbij afspraken worden gemaakt over een toekomstbestendige inrichting. Deze ontwikkeling – waarbij oog is voor de samenhang tussen de Werkgeversdienstverlening, het Participatiebedrijf en de regionale netwerksamenwerking – krijgt in 2018 verder vorm. Het Werkgeversservicepunt Zaanstreek-Waterland is een invulling van deze regionale samenwerking.
  • De ervaringen en resultaten voortvloeiend uit het Armoedebeleid (vastgesteld eind 2016) worden in 2018 vertaald in concrete acties en maatregelen. De nadruk ligt op preventie.
  • In 2018 plaatst de gemeente 6,5 fte in het kader van sociaal rendement.

Bestuurlijke producten 2018

Bestuurlijk product

Jaartal

Kwartaal

Thuiszittersaanpak regio Waterland

2018

1

Aanvulling Armoedebeleid specifiek gericht op schuldhulpverlening

2018

2